Logistyka jutra – cz. 1.

Publikując artykuły w naszych aktualnościach często skupiamy się na filozofii i działaniach w ramach omnichannel. Przybliżamy Wam trendy w szybko rozwijającym się rynku eCommerce w Polsce. Logistyka to jednak dużo bardziej pojemna kategoria. Nie tylko e – sklepy chętnie korzystają z nowoczesnych rozwiązań logistycznych. Działania logistyczne to pełen zoptymalizowany łańcuch dostaw, magazynowanie towarów i cała technologia związana z tym, by jak najefektywniej wykorzystywać miejsce, segregować i kategoryzować towary by były gotowe do wysiłki w mgnieniu oka, transport, doradztwo i konsultacje w zakresie stosowanych rozwiązań i wiele, wiele innych elementów.

Dziś postaramy się przybliżyć Wam trendy i kierunki w jakich podążą ta kategoria. Spróbujemy odpowiedzieć na pytanie jaka jest logistyka jutra? Co na nas czeka i kiedy roboty pozbawią nas pracy? Zapraszamy na pierwszą cześć „ powrotu do przyszłości”.

Prawdopodobnie wielu z Was oglądało film „Raport mniejszości” z 2002 roku z Tomem Cruisem i masą futurystycznych scen. Film opowiada o sytuacji w 2054 roku i rozliczaniu przestępców zanim popełnią oni zbrodnię. W filmie króluje technologia, dotykowe ekrany, sztuczna inteligencja i przesuwanie palcem rzeczywistości.

Szanowni, mamy 2020 a to już było. Na festiwalu reklamy w Cannes w 2018 roku na panelach technologicznych przedstawiano rozwiązania, gry, organizację pracy rodem z tego filmu. Sztuczna inteligencja, machine learning już funkcjonują w wielu branżach i mają się coraz lepiej.

Przykład: sklep odzieżowej firmy The North Face.

The North Face nawiązał współpracę z działem analitycznym IBM Watson, aby stworzyć aplikację, która spełni Twoje osobiste potrzeby podczas zakupów odzieży wierzchniej. Korzystając ze sztucznej inteligencji dostarczanej przez Fluid i opartej na technologii kognitywnej IBM Watson, kupujący The North Face będzie mógł doświadczyć oprogramowania Fluid Expert Personal Shopper (XPS), aby stworzyć bardziej angażujące, spersonalizowane i odpowiednie doświadczenie zakupowe.

Dla jasności dodamy że rozwiązanie to miało swój początek w 2017 roku.

No dobrze wróćmy jednak do logistyki i tego czego możemy się spodziewać w nadchodzących latach (lub miesiącach).

INTERNET RZECZY

Na pierwszy ogień Internet Rzeczy. Co to jest? To połączenie fizycznych urządzeń, które monitorują i przesyłają dane przez Internet i bez udziału człowieka. Dzięki temu Twoja pralka będzie miała swój system prania, wiedziała kiedy rozpocząć odpowiedni program jak dozować płyny by pranie ukończyło się dokładnie wtedy kiedy wracasz do domu. Ogrzewanie mieszkania samo będzie wiedziało kiedy jesteś w domu, których pomieszczeń używasz najczęściej a kiedy zmniejszyć  obroty bo właśnie wyjechałeś na weekend. To i wiele innych udogodnień będzie się działo samo.

IoT( internet of things) w logistyce poprawia widoczność na każdym etapie łańcucha dostaw  oraz zwiększy efektywność zarządzania zapasami. Integracja technologii IoT z branżą logistyki i łańcucha dostaw wpłynie na  zapewnienie wydajność, przejrzystość, widoczność towarów w czasie rzeczywistym, monitorowanie stanu i zarządzanie flotą. To z kolei będzie miało wpływ na ograniczenie kosztów i poprawienie ( skrócenie) czasu realizowanych zadań. Urządzenia będą zbierały i analizowały dane które później będzie można wykorzystać optymalizując procesy.

W Zjednoczonych Emiratach Arabskich funkcjonuje startup Fleetfoot oferujący platformę do zarządzania flotą. Platforma pomaga monitorować wydajność pojazdu i wysyła krytyczne ostrzeżenia do systemu za pomocą czujników i urządzeń wbudowanych w pojazd. Dane są następnie analizowane wraz z danymi historycznymi w celu przewidywania i planowania utrzymania flot

SZTUCZNA INTELIGENCJA

Algorytmy sztucznej inteligencji w połączeniu z uczeniem maszynowym będą wspierać firmy, aby aktywnie radzić sobie z wahaniami popytu. Rozwiązania prognostyczne oparte na sztucznej inteligencji umożliwią menedżerom planowanie procesów łańcucha dostaw i znajdowanie sposobów na obniżenie kosztów operacyjnych.

( ta filozofia bardzo pokrywa się z założeniami z jakimi działamy w Qlink. Pracując z klientem nie zastanawiamy się jedynie nad tym jak zarabiać więcej ale również na tym jak oszczędzać więcej).

Samojezdna sztuczna inteligencja i inteligentne technologie drogowe wpłyną na pozytywny zwrot w kierunku automatyzacji usług dostawczych. W Polsce już testuje się rozwiązania ładowania składów pociągów za pomocą mobilnej ładowni, która może przeładować poruszający się pociąg. Ponadto technologia automatyzacji kognitywnej oparta na sztucznej inteligencji zapewni automatyzację zadań administracyjnych i przyspieszy operacje wymagające dużej ilości informacji.

Przykład firmy która opiera swoją działalność o sztuczną inteligencję znajdziemy w malowniczej Nowej Zelandii

startup Insite z oferuje oparte na sztucznej inteligencji rozwiązania programowe do przewidywania cen, prognozowania popytu oraz optymalizacji przepływów i procesów, obsługując głównie towary konsumenckie (CPG) i handel detaliczny.

ROBOTYKA

Integracja robotyki z logistyką zwiększy szybkość i dokładność procesów w łańcuchu dostaw oraz zmniejsza liczbę błędów ludzkich. Roboty mogą zapewnić dłuższy czas pracy i zwiększenie produktywność w porównaniu z pracownikami ludzkimi. Na szczęście roboty nie podejmą się pracy ludzi, ale raczej współpracy z nimi, w celu zwiększenia wydajność. Roboty fizyczne, takie jak roboty współpracujące („co-boty”) i autonomiczne roboty mobilne (AMR), są używane do pobierania i transportu towarów w magazynach i obiektach magazynowych. Co więcej, roboty programowe wykonują powtarzalne i przyziemne zadania, które oszczędzają czas pracownikom.

Hiszpański startup Canonical Robots stworzył robota współpracującego o 6 przegubach osiowych symulujących możliwości ludzkiego ramienia. Roboty te są wykorzystywane do pakują i umieszczają towary w odpowiednim miejscu w krótkim czasie, przy równoczesnym wyeliminowaniu błędów ludzkich

DOSTAWA OSTANIEJ MILI

W tym wypadku można by sparafrazować powiedzenie „jesteś tak dobry jak dobre jest Twoje najsłabsze ogniwo”. W usłudze logistycznej ostatnia mila to najczęściej najważniejsza cześć serwisu bo jest bezpośrednio związana z satysfakcją klienta. Nawet najlepszy zautomatyzowany proces najlepszego magazynu świata nie zostanie oceniony pozytywnie jeśli nie zadba o „ last mile”

Tu rozwiązania przyszłości coraz częściej obracają się wokół wykorzystania dronów.

Irlandzki startup Manna oferuje dostawę za pomocą dronów jako usługę dla  jednej z sieci restauracji dzięki flocie dronów dostawczych klasy lotniczej. Drony Manny potrafią latać na wysokości 80 metrów z prędkością 80 km / h.

Innym elementem poprawiania jakości usług ostatniej mili są systemy inteligentnych szafek

( w Polsce paczkomatów) dzięki którym obsługa zwrotów staje się szybsza i prostsza. Ponad to w ramach innowacji dostawcy rozwiązań szafkowych wprowadzają inteligentne paczkomaty, które rozpoznają temperaturę ułatwiając przechowywanie delikatnych towarów

(takie rozwiązanie wykorzystuje między innymi włoski startup Pakpobox).

Ostania mila to ostatni element dzisiejszego przeglądu trendów w logistyce jutra. Już w poniedziałek zapraszamy serdecznie wraz z poranną kawą do lektury części drugiej w której przedstawimy kolejne innowacje które czekają branże logistyczną oraz postaramy się podsumować co z tego dla nas wyniknie.

W między czasie zachęcamy do śledzenia naszych mediów społecznościowych oraz aktualności na stronie. Będziemy do Was wracać z kolejnymi porcjami wiedzy i ciekawostek.

Zachęcamy również do kontaktu z naszym działem rozwoju biznesu.

Kontakt

Iwona Węglicka
iwona.weglicka@qlink.com.pl
sprzedaz@qlink.com.pl

qlink